Skręt w lewo na rondzie o dwóch pasach ruchu

Posted by admin on Marzec 23, 2013
Manewry na drodze, Przepisy ruchu drogowego

Skręt w lewo na rondzie o dwóch pasach ruchu bez strzałek kierunkowych to chyba jeden z najtrudniejszych manewrów do wykonania. Przyjrzyjmy się, jak można prawidłowo i bezpiecznie wykonać ten manewr.

Jeśli przy wjeździe na rondo mamy dwa pasy bez strzałek kierunkowych, to chcąc na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym skręcić w lewo (inaczej mówiąc wybrać trzeci zjazd) powinniśmy zająć pas lewy. Dlaczego? Ponieważ do skrętu w lewo powinniśmy ustawić pojazd na lewym pasie. Skręt  w lewo z  prawego pasa na skrzyżowaniu (rondo jest również skrzyżowaniem) nie jest prawidłowy, pomijając reakcje innych kierowców widzących pojazd skręcający w lewo z prawego pasa 🙂

Po zajęciu lewego pasa przed rondem włączamy lewy kierunkowskaz (wielu kierowców nie włącza kierunkowskazu przy wjeździe na rondo), jest to czytelny sygnał dla innych kierujących informujący, w którym kierunku na rondzie zamierzamy jechać.

Po wjeździe na rondo wybierzmy pas wewnętrzny, oczywiście zachowując szczególną ostrożność przy zmianie pasa i ustępując pierwszeństwa pojazdom poruszającym się już na rondzie.

Poruszając się po rondzie możemy mieć włączony lewy kierunkowskaz lub możemy go wyłączyć, przepisy w tym zakresie nie regulują tej kwestii.

Na osi zjazdu poprzedzającego włączamy prawy kierunkowskaz zamierzając opuścić rondo. Użycie w tym momencie kierunkowskazu jest obowiązkowe. Zjechać z ronda możemy na dwa sposoby: na obwiedni zmienić pas na zewnętrzny, pamiętając o tym, że należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się tym pasem, w razie potrzeby należy więc zwolnić, a nawet zatrzymać się, tak jak przy zmianie pasa na prostej drodze (na obrazku przedstawione jest to linią przerywaną). Następnie możemy zjechać z ronda wybierając prawy pas. Druga możliwość, to nie zmienianie pasa na zewnętrzny na obwiedni, lecz opuszczenie ronda z pasa wewnętrznego (na obrazku przedstawione jest to linią ciągłą). Również tutaj należy pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom poruszającym się pasem zewnętrznym. Zjeżdżając bezpośrednio z pasa wewnętrznego należy zająć lewy pas na wyjeździe z ronda.

W kwestii przejazdu przez ronda powstało wiele niejasności. Kierowcy interpretują dowolnie przepisy ruchu drogowego. Jedni przed wjazdem na rondo sygnalizują kierunkowskazem zamiar wykonania manewru zmiany kierunku jazdy, inni tego nie robią. Są też zwolennicy skrętu w lewo na rondzie z pasa prawego. Ponieważ w przepisach nie ma odrębnych zapisów dotyczących właśnie ronda, stąd też różne interpretacje.

Przedstawiony tutaj sposób przejazdu przez rondo jest zgodny z przepisami i jest to najbardziej czytelny sposób sygnalizowania manewru skrętu dla innych uczestników ruchu drogowego.

 

Skręt w lewo na rondzie

Skręt w lewo na rondzie

Tags: ,

7 komentarzy to Skręt w lewo na rondzie o dwóch pasach ruchu

  • Przepraszam za dosadność, ale totalną bzdurą jest włączanie lewego kierunkowskazu przy wjeździe na SORO. Taki sygnał jest zupełnie bezużyteczny dla kogokolwiek, a wręcz może kogoś zmylić.

    Nie wolno też jechać po SORO z włączonym lewym kierunkowskazem, jeśli nie zamierza się zmienić pasa ruchu na lewy.

    Przedstawione w tym wpisie interpretacje wynikają najprawdopodobniej z nieświadomości istnienia konwencji wiedeńskiej, która jest nadrzędnym dokumentem na ustawą PORD.

    • Konwencja wiedeńska w zakresie sygnalizowania kierunkowskazami nie stoi w sprzeczności z Kodeksem Drogowym i zawiera dosyć ogólne stwierdzenia w tym zakresie. Prawidłowe sygnalizowanie zamiaru na rondach nie jest bzdurą, a wręcz dużym ułatwieniem dla innych kierujących.

  • Cytat: „Poruszając się po rondzie możemy mieć włączony lewy kierunkowskaz lub możemy go wyłączyć, przepisy w tym zakresie nie regulują tej kwestii.”
    Nieprawda, Kodeks Drogowy art. 22.5 mówi:
    „Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.”
    Po wykonaniu manewru a nie w jego trakcie.

    Cytat: „Na osi zjazdu poprzedzającego włączamy prawy kierunkowskaz zamierzając opuścić rondo…”
    Zaraz, to skręcamy w lewo czy w prawo? Od kiedy podczas manewru skrętu w lewo używamy prawego kierunkowskazu?

    Cytat: „Zjechać z ronda możemy na dwa sposoby: na obwiedni zmienić pas na zewnętrzny…”
    Art. 22.2.2 „Kierujący pojazdem obowiązany jest zbliżyć się do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym – do lewej jej krawędzi jeśli zamierza skręcić w lewo”
    Zmiana pasa na zewnętrzny to zajęcie pasa prawego a nie lewego.

  • Skoro autor twierdzi, że rondo to takie samo skrzyżowanie jak każde inne w myśl PoRD, to manewr skrętu w lewo należy sygnalizować odpowiednio wcześniej i zakończyć sygnalizację niezwłocznie po jego ukończeniu. Manewr kończy się po opuszczeniu skrzyżowania, czyli należy skrzyżowanie opuszczać z włączonym lewym kierunkowskazem (tak jak na skrzyżowaniu bez wyspy). Z jakiego powodu w trakcie manewru skrętu w lewo każe się włączać prawy kierunkowskaz przed ukończeniem manewru? Prawy kierunkowskaz oznacza skręt w prawo a zatem nie wolno takiego skrętu wykonać z lewego (wewnętrznego) pasa. Nie za dużo tu nieścisłości?

  • Cytat: „Poruszając się po rondzie możemy mieć włączony lewy kierunkowskaz lub możemy go wyłączyć, przepisy w tym zakresie nie regulują tej kwestii. Na osi zjazdu poprzedzającego włączamy prawy kierunkowskaz zamierzając opuścić rondo. Użycie w tym momencie kierunkowskazu jest obowiązkowe. ”
    A cóż to za herezja!? To na rondzie nie obowiązuje Art 22 ust 5 ustawy PoRD?? Manewr „skrętu w lewo” należy sygnalizować zawczasu i wyraźnie oraz zakończyć sygnalizowanie PO zakończeniu manewru, czyli PO opuszczeniu skrzyżowania!! Który zapis PoRD każe podczas „skrętu w lewo” używać prawego kierunkowskazu??
    Zrozum wreszcie, że KAŻDY ZJAZD Z „RONDA” JEST SKRĘTEM W PRAWO! Ciekawe jak byś sygnalizował przed wjazdem na „rondo” zamiar zjazdu w „drugie lewo” jeśli po lewej stronie „ronda” są trzy zjazdy??

  • Nie widzę sensu włączania lewego kierunku na rondzie? Po jakiego grzyba to? W niczym to nie pomaga.
    Jednak najbardziej denerwujący na rondach są ludzie okrążający całe rondo po zewnętrznym pasie, żeby zjechać w ostatni zjazd…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.